Важко знайти що-небудь більш органічніше, аніж союз
козака і коня, хіба що мати з немовлям можуть посперечатися з оним», –
зауважував у XVIІ столітті західноєвропейський літописець Козак Мамай зі своїм коником-братиком
І сила, і розум
Дійсно, запорізький козак, який проводив більше половини свого життя у
походах, цінував свого коня і любив його. У думах, що наспівували
кобзарі, кінь був найріднішою істотою для українця: «У нього (козака)
бідного сиротини, чорна бурка – його сват, сивий коник – його брат».
Зазвичай козаки були байдужі один до одного, проте до своїх коней
січовики ставилися з великою ніжністю, довіряли їм найбільш сокровенні
таємниці, ділилися з ними душевними переживаннями.
Коні також відрізнялися особливим відношенням до своїх господарів.
Відомий історик Дмитро Яворницький писав про коней запорожців, що «ті
були наділені надзвичайним розумом, силою і витривалістю»:
«Крикне, бувало, запорожець коневі «повзи», то він простягне
передні ноги вперед, а задні назад, і повзе. А як почує свист козака, то
відразу помчить до нього».
Смертельно поранений басурманською шаблею або кулею, козак просив
коня – свого вірного друга – «розповісти» про загибель хазяїна в Січі і в
далекій Україні. Загиблих у бою воїна і коня ховали разом. Причому
часто-густо збруя похованого коня коштувала набагато більше, аніж
спорядження і одяг його господаря.
Скакуни – на вагу золота
Проте не лише ліричні думи свідчать про особливе ставлення українців
до коней. «Запорізькі козаки дбайливо утримують кінські заводи, –
стверджував західноєвропейський мандрівник, що відвідав південь України в XVIІ
столітті, – широкі степи із соковитою травою – ідеальне місце для
вирощування коней». Про запорізькі угіддя говорили: «Там сіна – по
коліна, свіжого пійла – по стійла». Отже, недивно, що землі навколо Січі
були заповнені численними кінськими табунами. Більшість свого життя козаки-запорожці проводили у сідлі
Заможні козаки володіли сімома-десятьма сотнями скакунів, а особливо
заможні – і того більше. За свідченням хронік, у 1712 році кримські
татари під час раптового набігу захопили у полковника Опанаса Ковпака до
семи тисяч коней. А останній кошовий отаман Запорізької Січі Петро
Калнишевський тільки за один раз продав 14 тисяч своїх скакунів.
Українські коні користувалися підвищеним попитом. Їх охоче купували
для ратних справ поляки, росіяни, турки і татари. Зазвичай гарний кінь
виступав у ролі коштовного підношення. Так, козаки-запорожці, що
перебували по службових справах у Санкт-Петербурзі, часто-густо
надсилали на Січ листи, адресовані кошовому і старшині, з таким
проханням:
«Найпокірніше просимо вашу вельможність і військову старшину
прислати панові Н. пару цугових або одного верхового огира. Ану ж вони
нашу справу до Сенату швидше довезуть».
Січовики – поза конкуренцією
Особливої поваги заслуговувала якість підготовки української
кавалерії. Її тактична і стратегічна виучка дозволяли козацькому війську
перемагати могутні армії Речі Посполитої, Росії та Османської імперії.
Отже, не випадково напередодні та під час Тридцятирічної війни
(1618-1648 рр.) дипломати Габсбургів і Швеції намагалися залучити до лав
своїх армій козачі загони.
Звертаючись за допомогою до польського короля Сигізмунда ІІІ
(1587-1632 рр.), маршал Валленштейн настоював через своїх агентів на
отриманні підкріплень не з числа польських гусар, а саме – запорізьких
козаків. Адже, полководець «Священної Римської імперії» Альбрехт Венцель
Євсевій Валленштейн високо оцінював козацьку кавалерію, віддаючи їй
перевагу в ході вербування іноземців для ведення бойових дій.
Михайло ПАВЛОВ
На знімках: 1. Козак Мамай зі своїм коником-братиком. Репродукція з колекції Національного художнього музею України. 2. Більшість свого життя козаки-запорожці проводили у сідлі. 3. У бойових сутичках спритний кінь козака відігравав не менш важливу роль, аніж рушниця або шабля.
Фото з архіву автора |