Осінь лишається традиційною порою одружень в українців як кілька
століть тому, так і сьогодні. Хіба що традиції трохи змінилися і
замість весільного вінка наречена одягає фату, а замість обрядових
пісень гостей розважає тамада.
Щоб відродити давні традиції, в
Національному центрі народної культури «Музей Івана Гончара» відкрилася
виставка «Українське весілля: обрядова атрибутика», яка триватиме до 16
листопада.
Гості музею побачать, як одягали молодят у
різних регіонах України, зокрема, на виставці є одяг з Середньої
Наддніпрянщини, Покуття та Гуцульщини, які були весільні скрині, столи,
посуд, чим пригощали гостей, а також дізнаються, яких пісень співали та
якими обрядами супроводжувалося весілля.
Кому пощастило потрапити на
відкриття виставки, змогли побачити на власні очі, як раніше вбирали
молоду та прикрашали весільне дерево — гільце. Для цього фольклорні
колективи «Роксоланія» та «Рожаниця» влаштували невелике театральне
дійство. Дотримуючись звичаїв,
учасниці «Роксоланії» в ролі дружок посадили молоду у вишитій сорочці
на стілець з подушкою й заспівали: «Будемо молодих женити». Так
зазвичай починалося вбирання молодої — обряд, який, мабуть, в усі часи
вважався найбільш трепетною частиною весілля, коли їй заплітали косу та
одягали весільний вінок у знак прощання зі свободою та дівуванням. Не
перериваючи співів, дівчата заплели косу, зав’язали фартух, одягли на
шию нареченої намисто, перев’язали червоною стрічкою голову, а поверх —
весільний вінок. Лише після цього молодий міг побачити свою майбутню
дружину. Раніше це дійство могло тривати цілу ніч, але гостям свята
показали тільки короткий фрагмент обряду. —
Частина звичаїв активно використовується й нині, коли молоді стають на
весільний рушник, коли їх благословляють батьки перед шлюбом,
використовують ікони, а також стилізують одяг під старовину, одягаючи
вишиванки. Часто молодята звертаються до нашого музею за консультацією,
як пошити автентичний одяг із певного регіону, як сплести вінок тощо, —
розповіла завідувач відділу архівів Музею Івана Гончара Лідія
Дубиківська-Кальненко. — Ніколи не переривався звичай випікати коровай,
які б не були часи. Це надзвичайно символічно, бо коровай — це
побажання родинного щастя, затишку, достатку, любові, миру. До сьогодні
зберігся звичай краяти коровай і роздавати по шматку усім гостям, бо
наші люди звикли ділитися щастям з іншими. І
хоча весільною випічкою гостей не пригощали, відчути, як пахне
справжній, свіжоспечений коровай таки вдалося. Їх спеціально для
виставки спекла етнограф зі Львова Олена Наливайко. За її словами,
особливої рецептури у народі не було, але продукти мали бути якомога
вишуканіше: свіжі яйця, власноруч змелене борошно, масло, збите у
масниці, мед із власної пасіки й квасна опара (так називали заквашене у
воді борошно, яке лишали бродити на цілий тиждень). Цього дотрималася і
Ольга Наливайко, тільки мед замінила цукром, а квасну опару —
дріжджами. — Випікали короваї у
четвер, і доручали цю важливу роботу жінці, яка досить заможна, щаслива
в шлюбі та має дітей. По суті, з четверга починалося святкування
весілля, коли плели вінок та пекли короваї. У цей же день могли
запрошувати гостей на весілля. П’ятниця вважалася порожнім і витриманим
днем, бо як-не-як піст. Уже в суботу починалося весілля і то мали
гуляти до рання. Я була недавно на весіллі у Львові, то господиня
скаржилася, що гості не співали. Та не було коли, бо о п’ятій
розпочали, а о дванадцятій закінчили. Потім у понеділок та вівторок
були закінчини, коли випивали з бочок останню горілку, зварену на меду,
— додала Ольга Наливайко. Ще один
важливий обряд, відтворений на виставці, — плетіння гільця. Як
показували учасники фольклорного колективу, дівчата прикрашали гілочку
яблуні, груші, сосни чи вишні колосками пшениці, стрічками, квітками,
іноді цукерками, щоб молодим жилось солодко. А хлопці в цей час грали
музики, танцювали та співали. — Вити
гільце — це означало робити нове гніздо молодим, — розповіла учасниця
«Рожаниці» Інна. — Тому до цього обряду ставилися дуже обережно та з
великою повагою. Гільце символізувало молодість, красу, незайманість
молодої й означало, що їй пора прощатися зі свободою та дівуванням. На
самому весіллі гільце ставили на стіл молодим (у деяких регіонах
встромляли його в коровай), що означало їхнє подальше щасливе життя, бо
дерево — це символ життя. Також вірили, що воно має магічні
властивості: відганяє зло і приносить молодим щастя. Хотілося, щоб ці
весільні обряди отримали друге життя, тому вся надія на сучасних
молодят...
НАШ ФОРМАТ
Адреса Музею:
Київ, вул. Івана Мазепи, 29.
Їхати: ст.м."Арсенальна", авт.№24,
трол.№38 до кінцевої зупинки за Києво-Печерською
лаврою.
Телефони для довідок:
(044) 362-44-62, т/ф: 280-52-10,
288-92-68;
е-mail: honchar_museum@ukr.net
|