Козак сьогодні – це далеко не самі лиш
історично-етнографічні чуб (на жаргоні – оселедець) та шаровари для
заробляння грошей. Власне, це взагалі не «оселедець» і не шаровари. Саме
тому «Главред» вирішив дослідити питання: як стають сучасними козаками? Універсальний воїн
Козак
– і так було від самого початку – насамперед, хранитель духу, духу
цілого козацького роду: хитрого, простого, волелюбного, зірвиголового,
підступного, зрадливого, заможного, мудрого, жартівливого,
розбишацького, але козацького. Це був рід, у якого позичали гроші
англійська корона та який запрошували до двору іспанські королі.
Козацтво нарівні боролося з найкращою у XV–XVII століттях татарською
легкою кіннотою, перемагало найкращу піхоту світу – яничар, протистояло
найкращій важкій кінноті – польським «кривавим гусарам».
Дедалі більше українських юнаків воліють бути спасівцями та гопаківцями, аніж каратистами та самбістами
Козак
був учнем у старшого за себе й прикладом – для меншого. Приклад подавав
своїми вчинками, а життєву мудрість – козацький звичaй – переказував у
колі молодших побратимів.
Козацька традиція
Кажуть,
сьогодні козацький звичaй перервався – бо давно не стало дідів, які б
переповіли своїм уже правнукам правила козацької гри (а це філософія
цілого життя!). Бо козаками не народжувалися, козаками ставали,
передаючи звичай із уст в уста. «Я думаю, що насправді козаком може бути
і негр, і араб, і жид – говорить Руслан на прізвисько Прорва. – На той
час, коли процвітало козацтво – це була суміш крові, у кого вкрали дітей
– забирали на Січ, а крали по селах немало. Але бути сучасним козаком,
думаю, треба мати досить-таки потужну суміш патріотизму, справедливості,
честі, совісті, бути достатньо хитрим і мати хорошу фізичну підготовку.
Без цього козака не може бути». Своє назвисько – Прорва – чоловік
отримав, коли пішов у перші козацькі походи, під час яких з’їдав усе, що
бачили очі. Руслан – родом з села з-під Києва, який п’ятнадцятирічним
юнаком приїхав до столиці й не соромився говорити, як усі,
«па-правільнаму», – на початку 1990-их долучився до звичаєвого
козацького руху завдяки своєму вчителю, Валерію Гонтару, який викладав
українську літературу в технікумі.
Руслан Павлюк (Прорва)
Сам звичаєвий козацький рух починався з Одеси у 1989 році, зокрема з Леоніда Безклубого (відійшов у вічність на початку цього року. – Ред.),
до якого, у свою чергу, правдивий козацький звичАй дійшов через його
діда – Григорія Чорного, а він переповів його далі. Звичай ніколи не
записували на папір, бо козаки вважали написане – мертвим. «Звичай – це
було виховання, – пояснює Прорва. – Не має підручників, є приклад
батьків».
Звичаєвий козацький рух починався у 1989 році з одесита Леоніда Безклубого (сидить по середині)
Ніндзя-черепашка чи Козак?
...Сидячи
днями в одній київській кав’ярні в товаристві довелося почути одну
розмову. Люди, які щойно завершили обговорювати справи, пов’язані з
початком зйомок нового аматорського кіно на казку Сашка Лірника «Про
Чорного Козака», розговорилися кожен про своє. «Маю восьмирічного сина, –
почав чоловік на ім’я Сергій Афанасьєв, який на час зйомок погодився
бути водієм, а сам – сорокарічний підприємець середньої руки. – Хлопець
має рости з кулаками й з головою – я так вважаю! Чи є якась своя
організація, куди можна віддати дитину?», – спитав він у свідомого й
знаного київського козака Василя Середенка, який у майбутньому фільмі
гратиме головного героя. Василь стенув плечима: «для таких малих дітей,
ні, їх нема куди віддавати. Маємо проблему середовища, де формуватися
дитині».
Сергій
як батько зіткнувся з труднощами – куди віддавати сина, аби той не
бродив вулицями Троєщини й не гаяв дарма час. «Вожу його в секцію
ай-кідо, їздимо в Палац спорту, завожу сина в зал, він має кімоно, все
чікі-пікі, а на вівтарі в залі стоїть китаєць. Підсвідомість каже:
хлопці, а де ж наш символ, де наш ідол? Шукав-шукав-шукав… А нема куди
піти!»
Насправді,
де вчать хлопчиків і юнаків українських бойових мистецтв, для багатьох
батьків питання актуальне, і залишається без відповіді. «Але підходити
до виховання дитини як козака просто як до виховання в залі – це досить
вузько й неправильно. У залі козака не зробиш!», – переконаний Дмитро на
прізвисько Жила, яке йому дало товариство в тих самих походах, що й
Прорві, але тут – через нелюдську витривалість чоловіка. Жила зараз
працює та ростить двох синів: старшого Богдана – чотирьох років, і
меншого Ярослава – одинадцяти місяців. Але в нього теж свого часу
виникла проблема з «китайським» (скоріше, «японським») питанням.
«Малий
надивився мультика про ніндзя-чрепашок і все: «я ніндзя-черепашка», –
кричить, – «давай битися!». Зараз він уже так не говорить, а твердить,
що він – козак, і знає, що це набагато краще. Але який ідеал виховується
в дитини в сім’ї, у суспільстві, якщо вона про козаків нічого не знає, а
з екрану телевізора бачить тільки чужих черепашок, або чужих індійців,
або ще когось? Хіба в дитини виникне запитання, що таке козацтво, що
таке «Спас», що таке «Гопак», якщо їй змалечку про це не втовкмачувати в
голову?! А козацьке виховання – це не тільки бойова система, це –
спосіб життя. Тут головне – спадковість поколінь, щоб діти вчилися на
прикладі своїх батьків, своїх дідів і бабів.
А
в батьків, як правило, сьогодні немає часу, формуванням світогляду
дитини натомість займаються садочки, школи тощо. Козаччина, яка завжди
була форпостом для свого народу, нівелюється, бо нашим дітям сьогодні
дається пацифістське виховання – зварили куліш, потанцювали, поспівали й
усе. Тому я та мої друзі займаємося козацьким вихованням наших дітей
самостійно».
Вадим Васильчук, отаман, спасівець, любить працювати з дітьми
Виховувати
дітей самостійно означає, що школи козацького бойового звичfю в Україні
є, але вони закриті, закриті для сторонніх дітей. У них займаються
тільки ті, хто входить у козацьку громаду. Як можна знайти такі
навчальні заклади? Через тих, хто входить у товариство. Але найбільша
проблема навіть закритих шкіл – це відсутність достатньої кількості
дітей одного віку. «Діти, як правило, вчаться у середовищі своїх
однолітків. Тому козацьке виховання впирається у проблему середовища –
немає місця, куди можна прийти поспілкуватися, – пояснює Жила. – Держава
не зацікавлена у тому, щоб у нас росли козаки, їй вигідніше бутафорне
козацтво, яке сперечається за розмір лампасів та якою має бути матня».
Але
звичаєві козаки тим часом знають дуже простий вихід з такої ситуації.
«Сила козацького духу більше загартовується у щоденній роботі, а не в
щоденних тренуваннях, – підсумовує Дмитро. – По ній видно, хто є хто і
як кого називати».
Шпаргалка для батьків
Натомість
Вадим Васильчук, якому 25 років – менеджер видавничої справи, отаман,
побратим та майбутній магістр історії в одній особі – викладає Спас у
Києво-Могилянській Академії, переконаний, що проблема середовища
вирішується легко: ти його формуєш сам, і сам змінюєш! «Бо козак завжди
гуртує навколо себе людей. Він за природою своєю має так робити», –
пояснює молодий козак без прізвиська (правда, у школі, було, ровесники
колись прозвали Вадима «незалежна Україна»).
Козацтво
для київського хлопця почалося з історичних книжок про Україну. А Спас,
яким Вадим займається понад десять років, це не школа бойового
мистецтва в традиційному розумінні Сходу, а козацький бойовий звичай, як
Бойовий Гопак, Рукопаш Гопак чи Хрест. За цей час братчики створили
програми тренувань, вишколів та навчань, і їхня школа – єдина в Києві
відкрита школа Спасу. Учнями є переважно вже студенти – і хлопці, і
дівчата. Тут регулярно відбуваються тренування й час до часу братство
гуртом виїжджає в табори для бойового вишколу.
Але
фізичне виховання козаків відбувається не зовсім так, як у східних
системах: підйом, зарядка, певні вправи, дихання тощо. Потрібні фізичні
навички козак отримував у роботі. «Козацтво – це ж життя, це принципи,
які ти обрав і яких дотримуєшся щодня», – пояснює Вадим.
Відчуття чоловічого духу
До принципів, до речі, належить і вигляд козака. «Він має чітко підтримувати свою зовнішність», – кидає між іншим Прорва.
- Чи належить до зовнішності чуб? – перепитую в Жили.
-
Так, чуб надає агресивності. Чуб – це ознака воїна, – пояснює мені
тонкощі козацької перукарської справи Дмитро, який ніколи в житті не
вистригав собі чуба. – Зараз ніхто не воює, тому ніхто не має права
носити оселедець. Чубами нині заробляють гроші.
Чуб,
до речі, колись вистригали лише запорожці. Могли вистригати спереду,
могли і на маківці. Бо робили це тільки ті, хто дав собі обітницю не
одружуватися і не мати сім’ї, тому що завданням такого козака був захист
свого народу, своєї Землі-Матері.
Судячи з того,
скільки українських юнаків починають носити чуба, на цій землі поволі
знову збирається добра козацька ватага! То хто сказав, що нині нема де
вчитися бути козаком і що перервано звичай?
Знакові місця для козака (карта):
Козацькі свята:
14 жовтня – Покрова
22 грудня – Звичаєвий козацький Новий рік
7 січня – Різдво
30 березня – Теплого Олекси (свято для дітей)
6 травня – Курган Леля (свято вшанування жінок)
19 серпня – Спас
Школи / системи козацького бойового звичаю:
Спас у Києві (Дмитро Рябий на прізвисько Жила, Олександр Корнієнко, Вадим Васильчук) та Запоріжжі (Олександр Притула)
Бойовий гопак у Львові (учитель Пілат)
Клуб бойових мистецтв «Характерник», Чорнобаївська січ на Буковині (тренер Валерій Чоботар на прізвисько Гатило)
Хрест у Тернополі (провідник Владислав Дрозд)
Вежа у Донецьку (школа дитячого козацького виховання Вадима Задунайського)
Що означає жити за козацькими звичаями? Дещо з козацьких постулатів:
КОЗАК – ЗАХИСНИК ЗЕМЛІ-МАТЕРІ!
Що означає: найсвятіше для козака – рідна земля, край, батьківщина, а не держава чи інше політичне утворення
НЕ ДОПУСКАЙ ЗВЕРХНОСТІ У СОБІ І НАД СОБОЮ!
НЕ УБИВАЙ ВОРОГА ДО КІНЦЯ – ЗНИЩИШ ВОРОГІВ, ЗОГНИЄШ САМ!
КОЗАК ХРСКЛОВОМ ЗЧЕП ЗВЕРХНИКА.
Що означає: нема чого розпускати кулаки, коли перемогти можна влучним словом
РЯТУЮТЬ ВОЗИ І ТЕРЕЗИ!
Що
означає: допоки діло не дійшло до війни, вирішуй проблему політичними
методами, коли війна неминуча – рятують мури (у козацькому таборі вози
відігравали функцію оборонних мурів)
У РОБОТІ, ЯК У БОЮ – І В БОЮ, ЯК У РОБОТІ!
КОЗАК – ОБОВ’ЯЗКОВО БАГАТА ЛЮДИНА!
Спортивний інвентар для тренувань з бойових мистецтв:
(для бойового тренування):
тренувальні шаблі, списи, ножі
(для таборів, вишколів):
стандартний набір туриста, плюс стрейкбольна зброя
(одяг для тренувань):
• шаровари (тканина для спецодягу, джинс)
•
козацький пояс (тканина) на 6-12 ліктів, яким підперезують стан
(стримує вібрації внутрішніх органів під час боротьби, при кидках та
ударах)
• футболка проста
• кеди/боксерки/борцовки
• накидка (легка з грубої тканини сорочка з короткими рукавами)
• вишиванка (для парадових виступів)
(засоби захисту під час спарингу):
• рукавички
• щитки/накладки
• ракушка
• бинти еластичні (на руки, ноги, капу)
• шолом захисний
• протектор на груди
Фото: Олександр Пересіч, Михайло Марків, Ольга Годованець, Ромко Малко, з особистого архіву Василя Середенка, PHL
джерело
|